Profesor Alfred Tomatis opracował skuteczną metodę reedukacji osób z dysleksją. Uważał, że terapia jego metodą może być jedną z kluczowych form terapii wspomagającej likwidację zaburzeń w czytaniu i pisaniu i powinna być uwzględniana w programach wyrównywania szans dzieci z problemami szkolnymi. Zwrócił uwagę na fakt, że rozwój mózgu dziecka zaczyna się już w łonie matki, gdy docierają do niego pierwsze dźwięki pochodzące głównie z głosu mamy, dzięki którym młody mózg zaczyna budować połączenia neuronowe.
W tym okresie plastyczność rozwoju mózgu jest największa – tworzy się baza jego podstawowych struktur. Niestety, wszelkie epizody neurologiczne mogą zakłócić ten proces, a dziecko zamyka się na świat słuchania i świat komunikacji, zaś mózg przestaje we właściwy sposób analizować docierające do niego sygnały. Pojawiają się problemy z prawidłowym słyszeniem, a co za tym idzie: analizą dźwięków, myleniem i przekręcaniem głosek, z czytaniem i pisaniem, nauką matematyki i motoryką. Dzięki terapii uwagi słuchowej metodą prof. Alfreda Tomatisa, z wykorzystaniem wysokofiltrowanego głosu matki lub muzyki Mozarta, jesteśmy w stanie szybko odbudować utracone struktury.